Dr. Anika Bürgermeister

buergermeister 3(Diese Seite auf Deutsch anzeigen.)

Room: Marschnerstr. 31, 236

Phone: +49 (0) 341 97-31263 (office)

Email: anika.buergermeister@uni-leipzig.de

 

Consultation hrs: Thursday, 13:30 – 14:30

 

Education and Career
since 04/2015

Lecturer, Leipzig University, Faculty of Educational Sciences; Department of Educational Psychology (Prof. Saalbach)

06/2014-06/2015 Lecturer, Merseburg University of Applied Sciences, Department of Business Sciences; Department: Key Skills and Development of Competencies (Prof. Ringeisen)
11/2007-10/2013 Lecturer, German Institute for International Educational Research (Frankfurt a. M.); Department of Educational Quality and Evaluation (Prof. Klieme)
02/2007–10/2007 Research Assitant, Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology; Department of Developmental and Comparative Psychology (Prof. Tomasello)
10/2006–10/2007

Research Assistant, Leipzig University, Faculty of Educational Sciences; Instructional and Educational Psychology (Prof. Marx)

11/2007–10/2012 Doctoral Studies (Dr. phil.), Goethe University Frankfurt; Faculty of Educational Sciences; Title: „Assessment in Mathematics. Conditions and Consequences of Assessment Practices and Judgement Accuracy.” [„Leistungsbeurteilung im Mathematikunterricht. Bedingungen und Effekte von Beurteilungspraxis und Beurteilungsgenauigkeit.“]
10/2001–09/2006 Masters in Educational Sciences (Magister), Minors: American Studies, Psychology; Leipzig University
Research Interests
  • Formative Assessment
  • Feedback
  • Motivation
Selected Publications

Bürgermeister, A., Große, G., Leuchter, M., Studhalter, U. & Saalbach, H. (in Druck). Interaktion von pädagogischen Fachkräften und Kindern in naturwissenschaftlichen Lerngelegenheiten im Kindergarten: Ein Blick auf die Quantität kindlicher Redebeiträge. Frühe Bildung.

Bürgermeister, A. & Saalbach, H. (2018). Formatives Assessment. Ein Ansatz zur Förderung individueller Lernprozesse. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 65(3), 194-205.

Ringeisen, T. & Bürgermeister, A. (2016). Kulturelle Diversität in Bildungssettings: Chancen, Herausforderungen und Förderansätze. In P. Genkova & T. Ringeisen (Hrsg.), Handbuch Diversity Kompetenz. Band 1: Perspektiven und Anwendungsfelder (S. 723-742). Berlin: Springer.

Bürgermeister, A., Ringeisen, T. & Raufelder, D. (2016): Fostering students’ moderation competence: the interplay between social relatedness and perceived competence. Teaching in Higher Education. DOI: 10.1080/13562517.2016.1209183 .

Bürgermeister, A. (2014). Leistungsbeurteilung im Mathematikunterricht. Bedingungen und Effekte von Beurteilungspraxis und Beurteilungsgenauigkeit [Assessment in Mathematics. Conditions and Consequences of Assessment Practices and Judgement Accuracy.] (Reihe Empirische Erziehungswissenschaft, Band 45). Münster: Waxmann.

Bürgermeister, A., Klieme, E., Rakoczy, K., Harks, B. & Blum, W. (2014). Formative Leistungsbeurteilung im Unterricht: Konzepte, Praxisberichte und ein neues Diagnoseinstrument für das Fach Mathematik. [Formative Assessment in Class: Concepts, Field Reports and a new Diagnostic Instrument for Teaching Mathematics.] In M. Hasselhorn, W. Schneider & U. Trautwein (Hrsg.), Lernverlaufsdiagnostik (Tests und Trends, N.F. Band 12, Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik). Göttingen: Hogrefe.

Ringeisen, T. & Bürgermeister, A. (2014). Lehrerkooperation und freiwilliges Engagement – Determinanten, Auswirkungen und Förderansätze. [Teacher Cooperation and Teacher’s Commitment – Conditions, Consequences and Promotion.] Zeitschrift für Sozialmanagement, 12(2), 81-94.

(View All Publications.)

Invited Talks (Selection)

Bürgermeister, A., Saalbach, H., Wilkens, R. & Schneider, R. (2017). Cooperative learning in higher education: Examining effects of fostering group work on students’ achievement. Angenommener Einzelbeitrag auf der Tagung der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 2017 in Tampere, Finnland.

Bürgermeister, A., Große, G., Studhalter, U., Leuchter, M., Diebl, V. & Saalbach, H. (2017). Lehrer-Schüler-Interaktion im frühen naturwissenschaftlichen Lernen: Der Redeanteil von Kindern in tutoriellen Settings und dessen Effekt auf den Lernerfolg. Angenommener Einzelbeitrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY) in Münster.

Bürgermeister, A., Ringeisen, T., Seifert, M. & Raufelder, D. (2015). Moderationskompetenz bei Studierenden: Zum Zusammenspiel von sozialer Eingebundenheit, Kompetenzerleben und Lehrverhalten. [Student’s Moderation Competence: On the Interplay of Social Relatedness, Perceived Competence and Teaching Behaviour.] Vortrag auf der GEBF in Bochum.

Bürgermeister, A. & Klieme, E. (2011). Conditions and Consequences of Assessment Practices and Judgment Accuracy. Vortrag auf der EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) Tagung in Exeter.

Bürgermeister, A. & Klieme, E. (2010). Classroom Assessment Practices: Conditions and Consequences. Vortrag auf der JURE (Junior Researchers of EARLI) Tagung in Frankfurt.

(All talks listed in Publications.)