Erhalten Sie hier eine Übersicht aller wissenschaftlichen Publikationen unserer Abteilung.

  • Zeeb, H., Bürgermeister, A., Saalbach, H. et al. Effects of a digital support tool on student teachers’ knowledge about, assessment of, and feedback on self-regulated learning. Unterrichtswiss (2023). doi.org/10.1007/s42010-023-00184-z
  • Saalbach, H. & Köller, O. (in press). Die Bedeutung der Psychologie für die Gestaltung wirksamer und positiver Bildungsprozesse. Psychologie in Erziehung und Schule, 70(4), 225-227. doi.org/10.2378/peu2023.art16d
  • Wußing, M., Grabner, R., Sommer, H. & Saalbach, H. (2023). Language-switching and retrieval-based learning: an unfavorable combination. Frontiers Psychology, 14. doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1198117.
  • Venitz, L., Hardy, I., Steffensky, M., Bürgermeister, A., Junge, K., Saalbach, H., & Leuchter, M. (in press). Einstellungen pädagogischer Fachkräfte in der KiTa zur Bedeutung von formativem Assessment im Kontext der Naturwissenschaften. In A. Buholzer & D. Brovelli (Hrsg.): Sammelband Formatives Assessment.
  • Bürgermeister, A., Renkl, A., Saalbach, H. & Glogger-Frey, I. (in press). Ein digitales Tool zur Unterstützung von formativem Peer-Feedback bei Lehramtsstudierenden. In A. Buholzer & D. Brovelli (Hrsg.): Sammelband Formatives Assessment.
  • Schulze, C., & Buttelmann, D. (2022). Infants differentiate between successful and failed communication in a false-belief context. Infant Behavior and Development, 69, 101770. doi: https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2022.101770
  • Abbot-Smith, K., Schulze, C., Anagnostopoulou, N., Zajączkowska, M., & Matthews, D. (2022). How do 3-year-olds use relevance inferencing to interpret indirect speech? First Language, 42(1), 3–21. doi: https://doi.org/10.1177/01427237211043594
  • Bohn, M., Schmidt, L. S., Schulze, C., Frank, M. C., & Tessler, M. H. (2022). Modeling individual differences in children’s information integration during pragmatic word learning. Open Mind: Discoveries in Cognitive Science, 6, 311–326. doi: https://doi.org/10.1162/opmi_a_00069
  • Schneider, M., Grabner, R., Saalbach, H., & Schalk, L. (2022). Wie guter Unterricht intelligentes Wissen schafft. Handlungswissen aus der Lehr-Lernforschung. Stuttgart: Kohlhammer.
  • Enke, S., Gunzenhauser, C., Johann, V. E., Karbach, J., & Saalbach, H. (2022). “Hot” executive functions are comparable across monolingual and bilingual elementary school children: Results from a study with the Iowa Gambling Task. Frontiers in Psychology, 13.
  • Johann, V. E., Enke, S., Gunzenhauser, C., Könen, T., Saalbach, H., & Karbach, J. (2022). Executive functions in mono-and bilingual children: Factor structure and relations with fluid intelligence. Journal of Experimental Child Psychology, 224, 105515.
  • Markwalder, U., Saalbach, H., & Schalk, L. (2022). Elephants are Gray: Linguistic Sensitivity and the Use of Generic Utterances in Pedagogical and Nonpedagogical Contexts. Cognitive Science, 46(7), e13173.
  • Schulze, C., Buttelmann, D., Zhu, L., & Saalbach, H. (2022). Context-sensitivity influences German and Chinese preschoolers’ comprehension of indirect communication. Journal of Cross-Cultural Psychology, 53(10), 1257-1276. doi: https://doi.org/10.1177/00220221221104952
  • Stephan, F., Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (in press). Function of Language Skills in Preschooler´s Problem-solving Performance: The role of Self-directed Speech. Journal of Applied Developmental Psychology.
  • Enke, S., Gunzenhauser, C., Hepach, R., Karbach, J, & Saalbach, H. (2022). Differences in cognitive processing? The role of verbal processes and mental effort in bilingual and monolingual children’s planning performance. Journal of Experimental Child Psychology, 213, 105255. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105255.
  • Schulze, C., & Saalbach, H. (2022). Socio-cognitive engagement (but not socioeconomic status) predicts preschool children's language and pragmatic abilities. Journal of Child Language, 49(4), 839-849. https://doi.org/10.1017/S0305000921000295 
  • Gunzenhauser, C., Enke, S. E., Johann, V. E., Karbach, J., & Saalbach, H. (2021). Parent and Teacher Support of Elementary Students’ Remote Learning During the COVID-19 Pandemic in Germany. AERA Open, 7, 23328584211065710. LINK PDF
  • Buergermeister, A., Glogger-Frey, I., & Henrik Saalbach, H. (2021). Supporting Peer Feedback on Learning Strategies: Effects on Self-Efficacy and Feedback Quality. Psychology Learning & Teaching. LINK PDF
  • Grosse, G., Streubel, B., Gunzenhauser, C. et al. Let’s Talk About Emotions: the Development of Children’s Emotion Vocabulary from 4 to 11 Years of Age. Affec Sci (2021). https://doi.org/10.1007/s42761-021-00040-2 PDF
  • Gunzenhauser, C. & Saalbach, H. (2021). Erste Schuljahre im Schatten der Pandemie: Was haben Grundschulkinder erlebt und was kommt nun auf sie zu? Ernst Reinhardt Verlag. LINK
  • Herrmann, A., Bürgermeister, A., Lange-Schubert, K. & Saalbach, H. (2021). Die Bedeutung von Partizipation und Scaffolding für die Leistung im naturwissenschaftlichen Sachunterricht in Klassen mit hohem und niedrigem Anteil mehrsprachiger Schüler*innen. [The role of participation and scaffolding for science learning in primary school classes with high and low proportion of multilingual pupils] Zeitschrift für Grundschulforschung, 14, 305–323. https://doi.org/10.1007/s42278-021-00112-z 
  • Moser, S., Lewalder, D., Saalbach, H., Köller, O., & Walper, S. (2021). Corona-Krise als Herausforderung für das Bildungswesen. Perspektiven aus Sicht der Bildungswissenschaften. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 267-270. http://dx.doi.org/10.2378/peu2021.art21d  
  • Schulze, C., & Buttelmann, D. (2021). Children understand communication intuitively, but indirect communication makes them think twice—Evidence from pupillometry and looking patterns. Journal of Experimental Child Psychology, 206, 105105. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2021.105105  https://psyarxiv.com/4a3tp/
  • Schulze, C., & Buttelmann, D. (2021). Small procedural differences matter: Conceptual and direct replication attempts of the communication-intervention effect on infants’ false-belief ascriptions. Cognitive Development, 59, 101054. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2021.101054
  • Studhalter, U. T., Leuchter, M., Tettenborn, A., Elmer, A., Edelsbrunner, P. A., & Saalbach, H. (2021). Early science learning: The effects of teacher talk. Learning and Instruction71https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2020.101371.
  • Schulze, C., Endesfelder Quick, A., Gampe, A., & Daum, M. M. (2020). Understanding verbal indirect communication in monolingual and bilingual children. Cognitive Development, 55, 100912. doi: https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2020.100912
  • Schulze, C. (2020). Pragmatics. In: Hupp, Stephen & Jewell, Jeremy (Eds.). Encyclopedia of Child and Adolescent Development. New York: Wiley-Blackwell. doi: https://doi.org/10.1002/9781119171492.wecad128
  • Greutmann, P., Saalbach, H., & Stern, E. (Eds.). (2020). Professionelles Handlungswissen für Lehrerinnen und Lehrer: Lernen-Lehren-Können. Kohlhammer Verlag. LINK
  • Gunzenhauser, C., Hauch, F., Stephan, F., & Saalbach, H. (2020). Verbal mediation of planning in elementary students: A think-aloud approach. Invited chapter in E. Klopp, R. Stark, & J. Schneider (Eds.), Thinking Aloud - The Mind in Action (S. 55 – 70). Bertuch Verlag.
  • Gunzenhauser, C., & Saalbach, H. (2020). Domain-specific self-regulation contributes to concurrent but not later mathematics performance in elementary students. Learning and Individual Differences, 78, 101845. LINK
  • Imai, M., Saji, N., Große, G., Schulze, C., Asano, M., & Saalbach, H. (2020). General mechanisms of color lexicon acquisition:  Insights from comparison of German and Japanese speaking children. Proceedings of the 42nd Annual Conference of the Cognitive Science Society.
  • Hardy I., Saalbach, H., Leuchter, M., & Schalk, L. (2020). Preschoolers’ induction of the concept of material kind: The effects of comparison and linguistic labels. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.531503.
  • Leuchter, M., Saalbach, H., Studhalter, U., & Tettenborn, A. (2020). Teaching for conceptual change in preschool science: relations among teachers’ professional beliefs, knowledge, and instructional practice. International Journal of Science Education, 42(12), 1941-1967. LINK
  • Schalk, L, Roelle, J, Saalbach, H, Berthold, K, Stern, E, Renkl, A. Providing worked examples for learning multiple principles. Appl Cognit Psychol. 2020; 1– 12. https://doi.org/10.1002/acp.3653
  • Stephan, F., Saalbach, H., & Rossi, S. (2020). The brain differentially prepares inner and overt speech production: Electrophysiological and vascular evidence. Brain Sciences. LINK
  • Stephan, F., Saalbach, H., & Rossi, S. (2020). Inner versus overt speech production: Does this make a difference in the developing brain? Brain Sciences. LINK
  • Streubel, B., Gunzenhauser, C., Grosse, G., & Saalbach, H. (2020). Emotion-specific vocabulary and its contribution to emotion understanding in 4-to 9-year-old children. Journal of Experimental Child Psychology, 193, 104790. LINK
  • Stiller, A. K., Kattner, M. F., Gunzenhauser, C., & Schmitz, B. (2019). The effect of positive reappraisal on the availability of self-control resources and self-regulated learning. Educational Psychology, 39(1), 86-111. LINK
  • Gunzenhauser, C., Karbach, J., & Saalbach, H. (2019). Function of Verbal Strategies in Monolingual vs. Bilingual Students’ Planning Performance: An Experimental Approach. Cognitive Development. LINK
  • Hardy, I., Sauer, S., & Saalbach, H. (2019). Frühe Sprachliche Bildung im Kontext Naturwissenschaften: Effekte einer Intervention im Kindergarten. Psychologie in Erziehung und Unterricht. LINK
  • Bürgermeister, A., Große, G., Leuchter, M., Studhalter, U. & Saalbach, H. (2019). Interaktion von pädagogischen Fachkräften und Kindern in naturwissenschaftlichen Lerngelegenheiten im Kindergarten: Ein Blick auf die Quantität kindlicher Redebeiträge. Frühe Bildung. LINK
  • Kempert, S., Schalk, L., & Saalbach, H. (2019). Sprache als Werkzeug des Lernens: Ein Überblick zu den kommunikativen und kognitiven Funktionen der Sprache und deren Bedeutung für den fachlichen Wissenserwerb. Psychologie in Erziehung und Unterricht.
    LINK
  • Hahn, C., Saalbach, H., & Grabner, R. (2019). Language-dependent knowledge acquisition: Investigating bilingual arithmetic learning. Bilingualism: Language and Cognition, 22(1), 47-57. doi:10.1017/S1366728917000530
  • Bürgermeister, A. & Saalbach, H. (2018). Formatives Assessment. Ein Ansatz zur Förderung individueller Lernprozesse. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 65(3), 194-205. LINK
  • Deiglmayr, A., Grabner R. H., Nussbaumer, D. & Saalbach, H. (2018). Gesund und kompetent: Beanspruchungserleben, gesundheitliche Beschwerden und Berufseignung – eine Studie mit Schweizer Lehramtsstudierenden. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung. LINK
  • Gunzenhauser, C., Scheibe, A., & Suchodoletz, A. v. (2018). Kognitive Neubewertung statt Unterdrückung von Emotionen: Emotionsregulation und Leistung bei Schulkindern. In G. Hagenauer & T. Hascher (Hrsg.), Emotionen und Emotionsregulation in der Schule (S. 29 – 42). Münster: Waxmann.
  • Schulze C., Grosse G., Spreer M. (2018) Erwerb pragmatischer Fähigkeiten und mögliche Störungen (im Kindesalter). In: Liedtke F., Tuchen A. (eds) Handbuch Pragmatik. J.B. Metzler, Stuttgart.
  • Volmer, E., Grabner, R., & Saalbach, H. (2018). Language switching costs in bilingual mathematics learning: transfer effects and individual differences. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 21(1), 71-96. LINK
  • Au, A., & Gunzenhauser, C. (2017). Developing minds: Self-regulation in children and adolescents across the globe. Psych Journal, 6, 5-7. doi: 10.1002/pchj.164 LINK
  • Kappes, C., Streubel, B., Drost. K.L., & Folta-Schoofs, K. (2017). Linking the Positivity Effect in Attention with Affective Outcomes: Age Group Differences and the Role of Arousal. Frontiers in Psychology
  • Korn, C. W., Ries, J., Schalk, L., Oganian, Y., & Saalbach, H. (2017). A hard-to-read font reduces the framing effect in a large sample. Psychonomic Bulletin & Review. Advance online publication.
    Mehr erfahren
  • Gunzenhauser, C., Saalbach, Henrik, von Suchodoletz, A. (2017). Boys Did Not Catch Up, Family Influences Still Continue: Influences on Executive Functioning and Behavioral Self-Regulation in Elementary Students in Germany. PsyCh Journal. Early view. doi: 10.1002/pchj.180 LINK
  • Gunzenhauser, C., Suchodoletz, A. v., & McClelland, M. M. (2017). Measuring cognitive reappraisal and expressive suppression in children: A Parent-rating Version of the Emotion Regulation Questionnaire. European Journal of Developmental Psychology, 14, 489-497. doi: 10.1080/17405629.2016.1236018 LINK
  • Obrig, H., Mock, J., Stephan, F., Richter, M., Vignotto, M. & Rossi, S. (2017). Impact of associative word learning on phonotactic processing in 6-month-old infants: A combined EEG and fNIRS study. Developmental Cognitive Neuroscience. 25, 185-197. LINK
  • Ringeisen, T., Rohrmann, S., Bürgermeister, A., & Tibubos, A. (2017). Assessing self-efficacy in presentation and moderation skills – Validation of a new scale (SEPM). European Journal of Psychological Assessment, advanced online publication. LINK
  • Schramm, K., Hardy, I., Saalbach, H. & Gadow, A. (2017). Wissenschaftliches Begründen im Sachunterricht. In L. Hoffmann, S. Kameyama, M. Riedel, P. Sahiner, N. Wulff (Hrsg.): Deutsch als Zweitsprache. Ein Handbuch für die Lehrerausbildung. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
  • Ringeisen, T. & Bürgermeister, A. (2016). Kulturelle Diversität in Bildungssettings: Chancen, Herausforderungen und Förderansätze. In P. Genkova & T. Ringeisen (Hrsg.), Handbuch Diversity Kompetenz. Band 1: Perspektiven und Anwendungsfelder (S. 723-742). Berlin: Springer.
  • Bürgermeister, A., Ringeisen, T. & Raufelder, D. (2016): Fostering students’ moderation competence: the interplay between social relatedness and perceived competence. Teaching in Higher Education. DOI: 10.1080/13562517.2016.1209183. LINK
  • Grassmann, S., Schulze, C., & Tomasello, M. (2015). Children’s level of word knowledge predicts their exclusion of familiar objects as referents of novel words. Frontiers in Psychology 6, 1200. LINK
  • Gunzenhauser, C., Suchodoletz, A. v., & McClelland, M. M. (2016). Measuring cognitive reappraisal and expressive suppression in children: A parent-rating version of the emotion regulation questionnaire. Advance online publication. European Journal of Developmental Psychology. doi: 10.1080/17405629.2016.1236018. LINK
  • Mannel, S., Hardy, I., Sauer, S. & Saalbach, H. (2016). Sprachliches Scaffolding zur Unterstützung naturwissenschaftlichen Lernens im Kindergartenalter. In E. Tschirner, O. Bärenfänger & J. Möhring (Hrsg.), Sammelband zum Symposium „Kompetenzprofile Deutsch als fremde Bildungssprache“. Tübingen: Stauffenburg Verlag.
  • Saalbach, H., Gunzenhauser, C. & Karbach, J. (2016). Der Einfluss von Mehrsprachigkeit auf mathematische Fähigkeiten bei Grundschulkindern mit niedrigem sozioökonomischem Status [The influence of multilingualism on mathematics skills in low-SES primary school students]. Frühe Bildung, 5 (2), 73–81. doi: 10.1026/2191-9186/a000255. LINK
  • Schalk L, Saalbach H, Stern E (2016) Approaches to Foster Transfer of Formal Principles: Which Route to Take? PLoS ONE 11(2): e0148787. doi:10.1371/journal.pone.0148787.
  • Schalk, L., Saalbach, H., & Grabner, R. & Stern, E. (2016). Relational quantitative reasoning in kindergarten predicts mathematical achievement in third grade. Journal of Numerical Cognition, 2(2), 77-90. LINK
  • Mannel, S., Hardy, I., Sauer, S. & Saalbach, H. (2016). Sprachliches Scaffolding zur Unterstützung naturwissenschaftlichen Lernens im Kindergartenalter. In E. Tschirner, O. Bärenfänger & J. Möhring (Hrsg.), Sammelband zum Symposium "Kompetenzprofile Deutsch als fremde Bildungssprache" (S. 97-114). Tübingen: Stauffenburg Verlag. LINK
  • Fäsche, A., Gunzenhauser, C., Friedlmeier, W., & von Suchodoletz, A. (2015). Regulation positiver und negativer Emotionen als Mediator zwischen Emotionssozialisation der Mutter und Problemverhalten des Kindes. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 64, 334-350. doi:10.13109/prkk.2015.64.5.334 LINK
  • Grassmann, S., Schulze, C., & Tomasello, M. (2015). Children’s level of word knowledge predicts their exclusion of familiar objects as referents of novel words. Frontiers in Psychology 6, 1200. LINK
  • Gunzenhauser, C., & Suchodoletz, A. v. (2015). Boys Might Catch Up, Family Influences Continue: Influences on Behavioral Self-Regulation in Children from an Affluent Region in Germany before School Entry. Early Education and Development.Advance online pulication. doi: 10.1080/10409289.2015.1012188 LINK
  • Ringeisen, T. & Bürgermeister, A. (2015). Fostering students’ self-efficacy in presentation skills: The effect of autonomy, relatedness and competence support. In K. Moore, K. Kaniasty, P. Buchwald & A. Sesé (Hrsg.), Stress and Anxiety: Application to Work and Education Settings. Berlin: Logos. LINK
  • Schulze, C., & Tomasello, M. (2015). 18-month-old infants comprehend indirect communicative acts. Cognition 136, 91-98. doi: 10.1016/j.cognition.2014.11.036 LINK
  • Spreer, M., Schulze, C., & Glück, Ch. W. (2015). Sprachverständnisleistungen als zentrale Voraussetzung schulischen Lernens. Rezeptive Sprachleistungen im Fokus. In Katrin Liebers, Brunhild Landwehr, Anne Marquardt, & Kezia Schlotter (Eds.), Lernprozessbegleitung und adaptives Lernen in der Grundschule. Forschungsbezogene Beiträge. Jahrbuch Grundschulforschung Band 19 (pp. 169-174). Springer. LINK
  • Suchodoletz, A., Larsen, R. A., Gunzenhauser, C., & Fäsche, A. (2015). Reading and spelling skills in German third graders: Examining the role of student and context characteristics. British Journal of Educational Psychology, 85, 533-550. doi:10.1111/bjep.12090 LINK
  • Suchodoletz, A.v., Gunzenhauser, C., & Larsen, R. A. (2015). Die Beobachtung von Interaktionen im Kindergartenalltag: Das Individualized Assessment Scoring System (inCLASS). Frühe Bildung, 4, 211-217. doi: 10.1026/2191-9186/a000207 LINK
  • Von Salisch, M., & Gunzenhauser, C. (2015). Sozialisation und Emotion. In K. Hurrelmann, U. Bauer, M. Grundmann & S. Walper, Handbuch Sozialisationsforschung, 8. Auflage 2015 (S. 753 – 766). Weinheim: Juventa.
  • Bürgermeister, A. (2014). Leistungsbeurteilung im Mathematikunterricht. Bedingungen und Effekte von Beurteilungspraxis und Beurteilungsgenauigkeit (Reihe Empirische Erziehungswissenschaft, Band 45). Münster: Waxmann. LINK
  • Bürgermeister, A., Klieme, E., Rakoczy, K., Harks, B. & Blum, W. (2014). Formative Leistungsbeurteilung im Unterricht: Konzepte, Praxisberichte und ein neues Diagnoseinstrument für das Fach Mathematik. In M. Hasselhorn, W. Schneider & U. Trautwein (Hrsg.), Lernverlaufsdiagnostik (Tests und Trends, N.F. Band 12, Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik). Göttingen: Hogrefe. LINK
  • Glück, C. W., Janke, B., Becker, E., Berg, M., Butz, A., Hatz, H., Mahlstedt, A., Schulze, C., Spreer, M., Teichert, K., & Theisel, A. (2014). Die Ki.SSES-PROLUBA Längsschnittstudie: Entwicklungsstand zur Einschulung von Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf „Sprache“ bei separierender und integrativer Beschulung. In: Sallat, S.; Spreer, M., & Glück, C. W. (Eds.): Sprache professionell fördern: kompetent, vernetzt, innovativ (402-415). Schulz-Kirchner. LINK
  • Gunzenhauser, C., & Suchodoletz, A. v. (2014). Preschool children’s use of suppression influences subsequent self-control but does not interfere with verbal memory. Learning and Individual Differences, 32, 219–224. doi:10.1016/j.lindif.2014.03.007
  • Gunzenhauser, C., Fäsche, A., Friedlmeier, W., & Suchodoletz, A. v. (2014). Face it or hide it: Parental socialization of reappraisal and response suppression. Frontiers in Psychology, 4:992. doi:10.3389/fpsyg.2013.00992
  • Imai, M., Schalk; L., Saalbach, H., & Okada, H. (2013). All giraffes have female-specific properties: Influence of grammatical gender on inferences about sex-specific properties in German speakers. Cognitive Science, 1–23. doi:10.1111/cogs.12074
  • Kloster, S., Hardy, I. & Saalbach, H. (2013). Sprachförderung von Vorschulkindern mit Migrationshintergrund im Kontext frühen naturwissenschaftlichen Lernens – Eine empirische Studie am Beispiel des Themas „Magnetismus“. In Kopp, B.; Martschinke, S.; Munser-Kiefer, M.; Haider, M.; Kirschhock, E.; Ranger, G.; Renner, G. (Hg.) (2013): Individuelle Förderung und Lernen in der Gemeinschaft. Jahrbuch Grundschulforschung, Bd. 17, (S.51-66). Wiesbaden: VS Verlag. LINK
  • Leuchter, M., & Saalbach, H. (2014). Verbale Unterstützungsmaßnahmen im Rahmen eines naturwissenschaftlichen Lernangebots in Kindergarten und Grundschule [Teachers’ Tutoring activities in the context of science education in Kindergarten and Primary School]. Unterrichtswissenschaft, 42(2), 117–131. Link
  • Leuchter, M., Saalbach, H., & Hardy, I. (2014). Designing science learning in the first years of schooling: An intervention study with sequenced learning material on the topic of „floating and sinking“. International Journal of Science Education, 36, 1751–1771. doi.org/10.1080/09500693.2013.878482
  • Ringeisen, T. & Bürgermeister, A. (2014). Lehrerkooperation und freiwilliges Engagement – Determinanten, Auswirkungen und Förderansätze. Zeitschrift für Sozialmanagement, 12(2), 81–94.
  • Saalbach, H., Eckstein, D., Andri, N., Hobi, R. & Grabner, R.H. (2013). When language of instruction and language of application differ: Cognitive costs of bilingual mathematics learning. Learning and Instruction, 26, 36–44. doi:10.1016/j.learninstruc.2013.01.002
  • Saalbach, H., Grabner, R., & Stern, E. (2013). Lernen als kritischer Mechanismus geistiger Entwicklung: Kognitionspsychologische und neurowissenschaftliche Grundlagen frühkindlicher Bildung. In Stamm, M. & Edelmann, D.: Handbuch frühkindliche Bildungsforschung (S. 97-112). Wiesbaden: Springer.  LINK
  • Schramm, K., Hardy, I., Saalbach, H. & Gadow, A. (2013). Wissenschaftliches Begründen im Sachunterricht. Zur interdisziplinären Triangulation diskursanalytischer Verfahren. In: Becker-Mrotzek, Michael; Schramm, Karen; Thürmann, Eike & Vollmer, Helmut Johannes (Hrsg.), Sprache im Fach. Sprachlichkeit und fachliches Lernen (295–314). Münster u.a.: Waxmann. LINK
  • Saalbach, H. (2012). Let's Finnish Schooling. Science, 336(6087), 1381-1382. doi: 10.1126/science.1222314 LINK
  • Saalbach, H., & Kempert, S. (2012). Bilingualism and learning. In N. M. Seel (Ed.), Encyclopedia of the Sciences of Learning (pp. 454-457). Berlin: Springer. LINK
  • Grabner, R. H., Saalbach, H., & Eckstein, D. (2012). Language-Switching Costs in Bilingual Mathematics Learning. Mind, Brain, and Education, 6(3), 147-155. doi: 10.1111/j.1751-228X.2012.01150.x LINK
  • Saalbach, H., Imai, M., & Schalk, L. (2012). Grammatical Gender and Inferences About Biological Properties in German-Speaking Children. Cognitive Science, 36(7), 1251-1267. doi: 10.1111/j.1551-6709.2012.01251.x LINK
  • Saalbach, H., & Imai, M. (2011). The relation between linguistic categories and cognition: The case of numeral classifiers. Language and Cognitive Processes, 1-48. LINK
  • Leuchter, M., Saalbach, H. & Hardy, I. (2011). Förderung des konzeptuellen Verständnisses für Schwimmen und Sinken durch strukturierte Lernumgebungen. In: F. Vogt, M. Leuchter, A. Tettenborn, E. Wannack, U. Hottinger & M. Jäger (Hrsg.): Entwicklung und Lernen junger Kinder (S. 37-52).Münster: Waxmann.
  • Saalbach, H., & Schalk, L. (2011). Preschoolers' novel noun extensions: Shape in spite of knowing better. Frontiers in Psychology, 2. LINK
  • Saalbach, H. & Schalk, L. (2011). Fragen stellen hilft: Die Aktivierung von Vorwissen fördert die Nutzung kategorialer Beziehungen in Wortlernaufgaben bei jungen Kindern. In F. Vogt, M. Leuchter, A. Tettenborn, E. Wannack, U. Hottinger & M. Jäger (Hrsg.): Entwicklung und Lernen junger Kinder. (S. 53-66). Münster: Waxmann. LINK
  • Kempert, S., Saalbach, H., & Hardy, I. (2011). Cognitive benefits and costs of bilingualism in elementary school students: The case of mathematical word problems. Journal of Educational Psychology, 103(3), 547-561.LINK
  • Zhang, Y., Jiang, X., Saalbach, H., & Zhou, X. (2011). Multiple constraints on semantic integration in a hierarchical structure: ERP evidence from German. Brain Research, 1410, 89-100. LINK
  • Schalk, L., Saalbach, H., & Stern, E. (2011). Designing learning materials to foster transfer of principles. In L. Carlson, C. Hölscher, & T. Shipley (Eds.), Proceedings of the 33rd Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 300-305). Austin, TX: Cognitive Science Society. LINK
  • Saji, N., Imai, M., Saalbach, H., Zhang, Y., Shu, H., & Okada, H. (2011). Word learning does not end at fast-mapping: Evolution of verb meanings through reorganization of an entire semantic domain. Cognition, 18, 48-64. LINK
  • Imai, M., Saalbach, H., & Stern, E. (2010). Are Chinese and German children taxonomic, thematic or shape biased?: Influence of classifiers and cultural contexts. Frontiers in Cultural Psychology, 1, 194, 1-10. LINK
  • Saalbach, H., Leuchter, M. & Stern, E. (2010). Entwicklungspsychologische Grundlagen der Didaktik für die ersten Bildungsjahre. In M. Leuchter (Hrsg.), Didaktik für die ersten Bildungsjahre: Unterricht mit 4- bis 8-jährigen Kindern (S. 86-97). Zug: Klett und Balmer. LINK
  • Leuchter, M.; Saalbach, H., & Hardy, I. (2010). Die Gestaltung von Aufgaben in der Eingangsstufe. In: M. Leuchter (Hrsg.): Unterricht in der Schuleingangsstufe: Bildungsziele, didaktische Grundlagen und Umsetzungen. Zug: Klett und Balmer Verlag.
  • Imai, M. & Saalbach, H. (2010). Categories in mind and categories in language: Do classifier categories influence conceptual structures? In: B. Malt  & P. Wolff (Eds.): Words and the mind: How words capture human experience (pp. 138-164).  New York: Oxford Press. LINK
  • Imai, M., Schalk; L., Saalbach, H., & Okada, H. (2010). Influence of grammatical gender on deductive reasoning about sex-specific properties of animals. In R. Catrambone & S. Ohlsson (Eds.), Proceedings of the 32nd Annual Conference of the Cognitive Science Society, 1160-1165. LINK
  • Saji, N., Saalbach, H., Imai, M., Zhang, Y., Shu, H., and Okada, H. (2008). Learning verbs as a system. Proceedings of the 30th Annual Conference of the Cognitive Science Society. LINK
  • Saalbach, H., & Imai, M. (2007). The scope of linguistic influence: Does a classifier system alter object concepts? Journal of Experimental Psychology: General, 136 (3), 485-501. LINK
  • Saalbach, H., & Imai, M. (2006). Categorization, Label Extension, and Inductive Reasoning in Chinese and German Preschoolers: Influence of a Classifier System and Universal Cognitive Constraints. Proceedings of the 28th Annual Conference of the Cognitive Science Society, 703-708. LINK
  • Saalbach, H., & Imai, M. (2005). Do Classifier Categories Structure our Concepts? In B. G. Bara, L. Barsalou & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Societ, 1901-1906. LINK
  • Stern, E., Grabner, R., & Schumacher, R. (2005). Lehr-Lern-Forschung und Neuwissenschaften: Erwartungen, Befunde und Forschungsperspektiven. Reihe Bildungsreform Band 13. Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF). LINK
  • Saalbach, H., & Stern, E. (2004). Differences between Chinese morphosyllabic and German alphabetic readers in the Stroop interference effect. Psychonomic Bulletin & Review, 11(4), 709-715. LINK
  • Keller, M., Lourenço, O., Malti, T., & Saalbach, H. (2003). The multifaceted phenomenon of '"happy victimizers": A cross-cultural comparison of moral emotions. British Journal of Developmental Psychology, 21, 1-18. LINK