Franziska Stephan, M.A.

Franziska_Stephan(View this Site in English)

Raum: Marschnerstr. 31, 218

Tel.: +49 (0) 341 97-31282

Email: franziska.stephan@uni-leipzig.de

 

Sprechzeit: nach Vereinbarung per Mail

 

Beruflicher Werdegang

seit 2015 Wissenschaftliche Mitarbeiterin | Doktorandin
Institut für Bildungswissenschaften | Universität Leipzig
2016 – 2017 Wissenschaftliche Mitarbeiterin | Doktorandin
Labor für Kognitive Neurowissenschaften | Universitäts-Klinik für Hör-, Stimm- und Sprachstörungen | Medizinische Universität Innsbruck, Österreich
2016 – 2017 Gastwissenschaftlerin
Max-Planck-Institut für Evolutionäre Anthropologie, Leipzig
2015 Sprachtherapeutin
Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde | Universitätsklinikum Leipzig
2013 – 2014 Gastwissenschaftlerin
Max-Planck-Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig
2011 – 2014 M.A. in Sprechwissenschaft
Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
2008 – 2011 B.A. in Sprechwissenschaft
Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle
Publikationsliste
Publikationen
2017 Obrig, H., Mock, J., Stephan, F., Richter, M., Vignotto, M. & Rossi, S. (2017). Impact of associative word learning on
phonotactic processing in 6-month-old infants: A combined EEG and fNIRS study. Developmental Cognitive Neuroscience. 25, 185-197.
Buchkapitel
2016 Gunzenhauser, C., Hauch, F., Stephan, F. & Saalbach, H. (in revision). Verbal Mediation of Planning in Elementary Students: A Think-Aloud Approach. Invited chapter in E. Klopp, R. Stark, & J. Schneider (Eds.), Thinking Aloud – The Mind in Action. Weimar, Germany: Bertuch Verlag.
Poster
2017 Stephan, F., Saalbach, H. & Rossi, S. (2017). How the brain plans inner and over speech production: A combined EEG and fNIRS study. Poster submitted to be presented at 23rd annual meeting of the Organization for Human Brain Mapping. Vancouver, Canada.
 2016 Stephan, F., Gunzenhauser, C., Hauch, F. & Saalbach, H. (2016). Verbal Mediation of Planning in Children: A Think-Aloud Approach. Poster presented 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DPGs), Leipzig, Germany.
Stephan, F., Gunzenhauser, C., Tippmann, J., Wanke, C., Eilers, A. & Saalbach, H. (2016). Multidimensional Test for Verbal and Phonological Working Memory: An Investigation of Verbal Working Memory in Children with Specific Language Impairment. Poster presented Nachwuchstagung zu exekutive Funktionen und Selbstregulation (NEFS), Ulm, Germany.
 2015 Stephan, F., Gunzenhauser, C., Rossi, S., Zorowka, P. G., Saalbach, H. & Haun, D. (2015). Language processing supporting cognitive performance: an investigation of children´s and adults´ inner speech using behavioral, electrophysiological and optical methods. Poster presented Communicative and Social Competencies in Early Childhood Development and Learning, Leipzig, Germany.
Stephan, F., Mock, J., Vignotto, M., Obrig, H. & Rossi, S. (2015). Elektrophysiologische Korrelate von Wortlernmechanismen bei sechsmonatigen Säuglingen. Poster presented Gesellschaft für Aphasieforschung und -behandlung (GAB), Innsbruck, Austria.
Rossi, S., Gugler, M.F., Stephan, F., Mock, J., Richter, M., Vignotto, M. & Obrig, H. (2015). Are bilingual infants more flexible language learners than monolinguals? An EEG-fNIRS study. Poster presented Organization for Human Brain Mapping, Honolulu, Hawaii.
2014 Rossi, S., Richter, M., Vignotto, M., Mock, J., Stephan, F. & Obrig, H. (2014). Different Language Trainings Modulate Word Learning in Young Infants: a Combined EEG and fNIRS Study. Poster presented at the 12th International Conference on Cognitive Neuroscience, Brisbane, Australia.
Stipendien
2017 DAAD-Stipendium, Kongressreise: Organization of Human Brain Mapping, Vancouver, Kanada