Christian Hahn, M.Sc.

Marschnerstr. 31, Raum 234

Tel.: +49 (0) 341 97-31265

Email: christian.hahn@uni-leipzig.de

Sprechzeit: nach Vereinbarung

 

Akademischer Werdegang

seit 2016

Dozent, Universität Leipzig

seit 12/2013

Promotion (Dr. rer. nat.) zum Erlenen von Arithmetik im bilingualen Kontext im Bereich der neurowissenschaftlicher Lehr- und Lernforschung, Universität Göttingen

10/2015 – 09/2016

Dozent, Universität Göttingen

03/2013 – 09/2015

Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Bereich neurowissenschaftlicher Lehr- und Lernforschung,  Universität Göttingen

02/2012 – 12/2012

Lehrkraft & Mentor, Universität Maastricht, NL

09/2011 – 12/2012

Weiterbildung in Neuropsychologie, Universität Maastricht, NL

09/2011 – 08/2012

Master of Science (M.Sc.), Arbeits- & Organisationspsychologie, Universität Maastricht, NL

02/2011 – 06/2011

Auslandssemester, Universidad de Salamanca, ES

09/2008 – 08/2011

Bachelor of Science (B.Sc.), Kognitionspsychologie, Universität Maastricht, NL

 

Forschungsinteressen und Lehrfokus

Bilingualer Unterricht

Menschliche Lernprozesse

Problembasiertes Lernen (PBL)

Achtsamkeitsbasierte Stressprävention (MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction)

Arbeitsbezogene Stressoren

Neuropsychologie

 

Lehrtätigkeiten

Lehramtsstudium in Leipzig, D

  • Lernen und Instruktion (BWi-4)

Master of Education in Göttingen, D

  • Diagnostizieren, Beurteilen und Fördern im schulischen Kontext (M.BW.300)
  • Psychologie des Lehrens und Lernens (M.BW.200)

Bachelor Psychologie in Göttingen, D

  • Förderung individueller und institutioneller Lehr-Lern-Prozesse (B.Psy.802)
  • Menschliches Lernen (B.Psy.801)

Bachelor Psychologie in Maastricht, NL

  • Sozialpsychologie
  • Menschliches Lernen
  • Human Cognition

 

Publikationen

Hahn, C., Saalbach, H., & Grabner, R. (2017). Language-dependent knowledge acquisition: Investigating bilingual arithmetic learning. Bilingualism: Language and Cognition, 1-11. doi:10.1017/S1366728917000530

Konferenzbeiträge

Symposium

Language-dependent knowledge acquisition in bilingual learners: mechanisms underlying language-switching costs in fact and procedure learning. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland, August 2017.

Symposium

Language-dependent knowledge acquisition in bilingual learners: mechanisms underlying language-switching costs in fact and procedure learning. Forschungsreferat, 50th Congress of the German Society for Psychology, Leipzig, Deutschland, September 2016.

Poster

Language-dependent knowledge acquisition in bilingual learners: mechanisms underlying language-switching costs in fact and procedure learning. Posterbeitrag, EARLI SIG 22: Neuroscience & Education, Amsterdam, Niederlande, Juni 2016.

Symposium

Language-dependent knowledge acquisition: investigating bilingual arithmetic learning. Forschungsreferat, European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Zypern, August 2015.

Symposium

Language-dependent memory formation: investigating the effect of language-switching in arithmetic. Forschungsreferat, International Convention of Psychological Science (ICPS), Amsterdam, Niederlande, March 2015.

Poster

Language-dependent memory formation: investigating the effect of language-switching in arithmetic. Posterbeitrag, Workshop for Educational Neuroscience of Mathematics, Tübingen, Deutschland, October 2014.

Poster

Faculty stress in Mozambique: An investigation of stressors and its resources. Posterbeitrag, 16. Kongress der Europäisches Gesellschaft für Arbeits-, & Organisationspsychologie, Münster, Deutschland, Mai 2013.