Publikationen der Abteilung

In Press

Bürgermeister, A., Große, G., Leuchter, M., Studhalter, U. & Saalbach, H. (in press). Interaktion von pädagogischen Fachkräften und Kindern in naturwissenschaftlichen Lerngelegenheiten im Kindergarten: Ein Blick auf die Quantität kindlicher Redebeiträge. Frühe Bildung.

Gunzenhauser, C., Hauch, F., Stephan, F., & Saalbach, H. (in press). Verbal mediation of planning in elementary students: A think-aloud approach. Invited chapter in E. Klopp, R. Stark, & J. Schneider (Eds.), Thinking Aloud – The Mind in Action. Weimar, Germany: Bertuch Verlag.

Hardy, I., Sauer, S., & Saalbach, H. (in press). Frühe Sprachliche Bildung im Kontext Naturwissenschaften: Effekte einer Intervention im Kindergarten. Psychologie in Erziehung und Unterricht.

Kempert, S., Schalk, L., & Saalbach, H. (in press). Sprache als Werkzeug des Lernens: Ein Überblick zu den kommunikativen und kognitiven Funktionen der Sprache und deren Bedeutung für den fachlichen Wissenserwerb. Psychologie in Erziehung und Unterricht.

Stiller, A., Kattner, F., & Gunzenhauser, C. (in press). The effect of positive reappraisal on the availability of self-control resources and self-regulated learning. Educational Psychology.

2018

Bürgermeister, A. & Saalbach, H. (2018). Formatives Assessment. Ein Ansatz zur Förderung individueller Lernprozesse. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 65(3), 194-205.

Deiglmayr, A., Grabner R. H., Nussbaumer, D. & Saalbach, H. (2018). Gesund und kompetent: Beanspruchungserleben, gesundheitliche Beschwerden und Berufseignung – eine Studie mit Schweizer Lehramtsstudierenden. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung.

Gunzenhauser, C., Scheibe, A., & Suchodoletz, A. v. (2018). Kognitive Neubewertung statt Unterdrückung von Emotionen: Emotionsregulation und Leistung bei Schulkindern. In G. Hagenauer & T. Hascher (Hrsg.), Emotionen und Emotionsregulation in der Schule (S. 29 – 42). Münster: Waxmann.

Schulze C., Grosse G., Spreer M. (2018) Erwerb pragmatischer Fähigkeiten und mögliche Störungen (im Kindesalter). In: Liedtke F., Tuchen A. (eds) Handbuch Pragmatik. J.B. Metzler, Stuttgart.

Volmer, E., Grabner, R., & Saalbach, H. (2018). Language switching costs in bilingual mathematics learning: transfer effects and individual differences. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. 21(1), 71-96.

2017

Au, A., & Gunzenhauser, C. (2017). Developing minds: Self-regulation in children and adolescents across the globe. Psych Journal, 6, 5-7. doi: 10.1002/pchj.164

Hahn, C., Saalbach, H., & Grabner, R. (2017). Language-dependent knowledge acquisition: investigating bilingual arithmetic learning. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728917000530

Kappes, C., Streubel, B., Drost. K.L., & Folta-Schoofs, K. (2017). Linking the Positivity Effect in Attention with Affective Outcomes: Age Group Differences and the Role of Arousal. Frontiers in Psychology

Korn, C. W., Ries, J., Schalk, L., Oganian, Y., & Saalbach, H. (2017). A hard-to-read font reduces the framing effect in a large sample. Psychonomic Bulletin & Review. Advance online publication. https://doi.org/10.3758/s13423-017-1395-4

Gunzenhauser, C., Saalbach, Henrik, von Suchodoletz, A. (2017). Boys Did Not Catch Up, Family Influences Still Continue: Influences on Executive Functioning and Behavioral Self-Regulation in Elementary Students in Germany. PsyCh Journal. Early view. doi: 10.1002/pchj.180

Gunzenhauser, C., Suchodoletz, A. v., & McClelland, M. M. (2017). Measuring cognitive reappraisal and expressive suppression in children: A Parent-rating Version of the Emotion Regulation Questionnaire. European Journal of Developmental Psychology, 14, 489-497. doi: 10.1080/17405629.2016.1236018

Obrig, H., Mock, J., Stephan, F., Richter, M., Vignotto, M. & Rossi, S. (2017). Impact of associative word learning on phonotactic processing in 6-month-old infants: A combined EEG and fNIRS study. Developmental Cognitive Neuroscience. 25, 185-197.

Ringeisen, T., Rohrmann, S., Bürgermeister, A., & Tibubos, A. (2017). Assessing self-efficacy in presentation and moderation skills – Validation of a new scale (SEPM). European Journal of Psychological Assessment, advanced online publication.

Schramm, K., Hardy, I., Saalbach, H. & Gadow, A. (2017). Wissenschaftliches Begründen im Sachunterricht. In L. Hoffmann, S. Kameyama, M. Riedel, P. Sahiner, N. Wulff (Hrsg.): Deutsch als Zweitsprache. Ein Handbuch für die Lehrerausbildung. Berlin: Erich Schmidt Verlag.

2016

Ringeisen, T. & Bürgermeister, A. (2016). Kulturelle Diversität in Bildungssettings: Chancen, Herausforderungen und Förderansätze. In P. Genkova & T. Ringeisen (Hrsg.), Handbuch Diversity Kompetenz. Band 1: Perspektiven und Anwendungsfelder (S. 723-742). Berlin: Springer.

Bürgermeister, A., Ringeisen, T. & Raufelder, D. (2016): Fostering students’ moderation competence: the interplay between social relatedness and perceived competence. Teaching in Higher Education. DOI: 10.1080/13562517.2016.1209183 .

Grassmann, S., Schulze, C., & Tomasello, M. (2015). Children’s level of word knowledge predicts their exclusion of familiar objects as referents of novel words. Frontiers in Psychology 6, 1200.

Gunzenhauser, C., Suchodoletz, A. v., & McClelland, M. M. (2016). Measuring cognitive reappraisal and expressive suppression in children: A parent-rating version of the emotion regulation questionnaire. Advance online publication. European Journal of Developmental Psychology. doi: 10.1080/17405629.2016.1236018

Mannel, S., Hardy, I., Sauer, S. & Saalbach, H. (2016). Sprachliches Scaffolding zur Unterstützung naturwissenschaftlichen Lernens im Kindergartenalter. In E. Tschirner, O. Bärenfänger & J. Möhring (Hrsg.), Sammelband zum Symposium „Kompetenzprofile Deutsch als fremde Bildungssprache“. Tübingen: Stauffenburg Verlag.

Saalbach, H., Gunzenhauser, C. & Karbach, J. (2016). Der Einfluss von Mehrsprachigkeit auf mathematische Fähigkeiten bei Grundschulkindern mit niedrigem sozioökonomischem Status [The influence of multilingualism on mathematics skills in low-SES primary school students]. Frühe Bildung, 5 (2), 73–81. doi: 10.1026/2191-9186/a000255 .

Schalk L, Saalbach H, Stern E (2016) Approaches to Foster Transfer of Formal Principles: Which Route to Take? PLoS ONE 11(2): e0148787. doi:10.1371/journal.pone.0148787 .

Schalk, L., Saalbach, H., & Grabner, R. & Stern, E. (2016). Relational quantitative reasoning in kindergarten predicts mathematical achievement in third grade. Journal of Numerical Cognition, 2(2), 77-90.

2015

Fäsche, A., Gunzenhauser, C., Friedlmeier, W., & von Suchodoletz, A. (2015). Regulation positiver und negativer Emotionen als Mediator zwischen Emotionssozialisation der Mutter und Problemverhalten des Kindes. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 64, 334-350. doi:10.13109/prkk.2015.64.5.334

Grassmann, S., Schulze, C., & Tomasello, M. (2015). Children’s level of word knowledge predicts their exclusion of familiar objects as referents of novel words. Frontiers in Psychology 6, 1200.

Gunzenhauser, C., & Suchodoletz, A. v. (2015). Boys Might Catch Up, Family Influences Continue: Influences on Behavioral Self-Regulation in Children from an Affluent Region in Germany before School Entry. Early Education and Development.Advance online pulication. doi: 10.1080/10409289.2015.1012188 .

Ringeisen, T. & Bürgermeister, A. (2015). Fostering students’ self-efficacy in presentation skills: The effect of autonomy, relatedness and competence support. In K. Moore, K. Kaniasty, P. Buchwald & A. Sesé (Hrsg.), Stress and Anxiety: Application to Work and Education Settings. Berlin: Logos.

Schulze, C., & Tomasello, M. (2015). 18-month-old infants comprehend indirect communicative acts. Cognition 136, 91-98. doi: 10.1016/j.cognition.2014.11.036 .

Spreer, M., Schulze, C., & Glück, Ch. W. (2015). Sprachverständnisleistungen als zentrale Voraussetzung schulischen Lernens. Rezeptive Sprachleistungen im Fokus. In Katrin Liebers, Brunhild Landwehr, Anne Marquardt, & Kezia Schlotter (Eds.), Lernprozessbegleitung und adaptives Lernen in der Grundschule. Forschungsbezogene Beiträge. Jahrbuch Grundschulforschung Band 19 (pp. 169-174). Springer.

Suchodoletz, A., Larsen, R. A., Gunzenhauser, C., & Fäsche, A. (2015). Reading and spelling skills in German third graders: Examining the role of student and context characteristics. British Journal of Educational Psychology, 85, 533-550. doi:10.1111/bjep.12090

Suchodoletz, A.v., Gunzenhauser, C., & Larsen, R. A. (2015). Die Beobachtung von Interaktionen im Kindergartenalltag: Das Individualized Assessment Scoring System (inCLASS). Frühe Bildung, 4, 211-217. doi: 10.1026/2191-9186/a000207

Von Salisch, M., & Gunzenhauser, C. (2015). Sozialisation und Emotion. In K. Hurrelmann, U. Bauer, M. Grundmann & S. Walper, Handbuch Sozialisationsforschung, 8. Auflage 2015 (S. 753 – 766). Weinheim: Juventa.

2014

Bürgermeister, A. (2014). Leistungsbeurteilung im Mathematikunterricht. Bedingungen und Effekte von Beurteilungspraxis und Beurteilungsgenauigkeit (Reihe Empirische Erziehungswissenschaft, Band 45). Münster: Waxmann.

Bürgermeister, A., Klieme, E., Rakoczy, K., Harks, B. & Blum, W. (2014). Formative Leistungsbeurteilung im Unterricht: Konzepte, Praxisberichte und ein neues Diagnoseinstrument für das Fach Mathematik. In M. Hasselhorn, W. Schneider & U. Trautwein (Hrsg.), Lernverlaufsdiagnostik (Tests und Trends, N.F. Band 12, Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik). Göttingen: Hogrefe.

Glück, C. W., Janke, B., Becker, E., Berg, M., Butz, A., Hatz, H., Mahlstedt, A., Schulze, C., Spreer, M., Teichert, K., & Theisel, A. (2014). Die Ki.SSES-PROLUBA Längsschnittstudie: Entwicklungsstand zur Einschulung von Kindern mit sonderpädagogischem Förderbedarf „Sprache“ bei separierender und integrativer Beschulung. In: Sallat, S.; Spreer, M., & Glück, C. W. (Eds.): Sprache professionell fördern: kompetent, vernetzt, innovativ (402-415). Schulz-Kirchner.

Gunzenhauser, C., & Suchodoletz, A. v. (2014). Preschool children’s use of suppression influences subsequent self-control but does not interfere with verbal memory. Learning and Individual Differences, 32, 219-224. doi:10.1016/j.lindif.2014.03.007 .

Gunzenhauser, C., Fäsche, A., Friedlmeier, W., & Suchodoletz, A. v. (2014). Face it or hide it: Parental socialization of reappraisal and response suppression. Frontiers in Psychology, 4:992. doi:10.3389/fpsyg.2013.00992 .

Imai, M., Schalk; L., Saalbach, H., & Okada, H. (2013). All giraffes have female-specific properties: Influence of grammatical gender on inferences about sex-specific properties in German speakers. Cognitive Science, 1-23. doi: 10.1111/cogs.12074

Leuchter, M., & Saalbach, H. (2014). Verbale Unterstützungsmaßnahmen im Rahmen eines naturwissenschaftlichen Lernangebots in Kindergarten und Grundschule [Teachers’ Tutoring activities in the context of science education in Kindergarten and Primary School]. Unterrichtswissenschaft, 42(2), 117-131.

Leuchter, M., Saalbach, H., & Hardy, I. (2014). Designing science learning in the first years of schooling: An intervention study with sequenced learning material on the topic of “floating and sinking”. International Journal of Science Education, 36, 1751-1771. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2013.878482 .

Ringeisen, T. & Bürgermeister, A. (2014). Lehrerkooperation und freiwilliges Engagement – Determinanten, Auswirkungen und Förderansätze. Zeitschrift für Sozialmanagement, 12(2), 81-94.

Saalbach, H., Eckstein, D., Andri, N., Hobi, R. & Grabner, R.H. (2013). When language of instruction and language of application differ: Cognitive costs of bilingual mathematics learning. Learning and Instruction, 26, 36-44.